noweBMW i Great Wall będą produkować elektryczne MINI w Chinach

Grupa BMW oraz chiński Great Wall Motor podpisały umowę w sprawie produkcji elektrycznych samochodów MINI w Państwie Środka. Samochody będą powstawać w ramach joint venture, w której partnerzy obejmą udziały w stosunku 50:50.

BMW i Great Wall zobowiązały się do utworzenia spółki o nazwie „Spotlight Automotive Limited”. W uroczystości podpisania porozumienia wzięła udział kanclerz Niemiec Angela Merkel oraz premier Chin Li Keqiang.

Oprócz elektrycznych MINI, joint venture zajmie się produkcją EV dla Great Wall Motor. Utworzenie nowej spółki wymaga akceptacji ze strony odpowiednich władz chińskich i zakończenia procedur rejestracji działalności gospodarczej. Siedzibą joint venture stanie się prowincja Jiangsu, gdzie partnerzy wybudują nowoczesny zakład produkcyjny.

Podpisanie porozumienia stanowi kontynuację postanowień zawartych w liście intencyjnym z 23 lutego 2018 r. Rozpoczęcie produkcji całkowicie elektrycznych MINI w Chinach, największym rynku elektromobilności na świecie, jest dla Grupy BMW kluczowym elementem rozwoju brytyjskiej marki w ramach strategii NUMBER ONE > NEXT. W przyszłym roku pierwszy, w pełni elektryczny model MINI zacznie zjeżdżać z taśm montażowych w głównym zakładzie firmy, zlokalizowanym w angielskim Oksfordzie.

Jak powiedział Harald Krüger, prezes zarządu BMW AG:
„Dzisiejsze porozumienie stanowi przejaw nowego poziomu współpracy pomiędzy Chinami a Niemcami. To strategiczne partnerstwo stanowi oczywisty sukces zarówno dla Grupy BMW, jak i Great Wall Motor, umożliwiając nam przyczynienie się od realizacji ambitnych planów Chin dotyczących zwiększenia produkcji pojazdów nowej energii (chińskie określenie na pojazdy elektryczne, wodorowe oraz hybrydy plug-in – przyp. red.) oraz redukcji emisji w sektorze mobilności”.

Porozumienie ws. joint venture podpisali Wei Jianjun, założyciel i prezes Great Wall Motor oraz Klaus Fröhlich, członek zarządu Grupy BMW, odpowiedzialny za rozwój.

Klaus Fröhlich stwierdził:
„Mocne strony i wiedza obu firm dobrze się nawzajem uzupełniają. Nasze doświadczenie jako pioniera i lidera na polu elektryfikacji w połączeniu ze sprawdzonymi kompetencjami Great Wall Motor w zakresie wydajnej industrializacji, pozwala nam wspólnie napędzać rozwój największego rynku e-mobilności na świecie. Dzięki współpracy, możemy szybko zwiększyć produkcję i podnieść wydajność w wysoce konkurencyjnym segmencie kompaktowych pojazdów elektrycznych”.

Wei Jianjun oznajmił natomiast:
„Dzisiejsza umowy otwiera nowy rozdział współpracy chińsko-niemieckiej. Great Wall Motor oraz Grupę BMW łączy chęć promowania pojazdów nowej energii. Dzięki połączonym siłom obu partnerów, nasze nowe joint venture przyspieszy sprzedaż pojazdów elektrycznych”.

W związku z powołaniem do życia nowej spółki, Grupa BMW nie zamierza tworzyć dodatkowej sieci sprzedaży w Państwie Środka. Producent z Monachium oprze swoją działalność na odnoszącej sukcesy, dotychczas istniejącej organizacji i kanałach sprzedaży. Aktywność joint venture skoncentruje się wokół rozwoju i produkcji pojazdów elektrycznych przeznaczonych na chiński rynek.

Grupa BMW zamierza ponadto dalej rozwijać joint venture BMW Brilliance Automotive (BBA), utworzoną z innym chińskim partnerem, firmą Brilliance. W 2017 r. do klientów w Państwie Środka dostarczono ok. 560 000 pojazdów marki BMW  – więcej niż w USA i Niemczech łącznie. Chiny stanowią dla producenta z Monachium największy pojedynczy rynek na świecie. 2/3 wszystkich samochodów BMW sprzedanych w ubiegłym roku w Państwie Środka były wyprodukowane przez BBA. W przypadku MINI, Chiny w 2017 r. stały się czwartym największym rynkiem w skali globalnej. Do tamtejszych klientów dostarczono ok. 35 000 pojazdów brytyjskiej marki.

press.bmwgroup.com, materiały własne