BMW podsumowało swoje plany z zakresu elektromobilności

Przy okazji ogłoszenia wyników finansowych za III kwartał 2018 r., Grupa BMW podsumowała swoje plany z zakresu elektromobilności.

Bawarski koncern poinformował, że elektryfikacja jest jednym z głównych filarów strategii NUMBER ONE > NEXT. Do 2021 r. Grupa BMW zamierza posiadać w swojej ofercie 5 modeli całkowicie elektrycznych: BMW i3, MINI Electric, BMW iX3, BMW i4 oraz BMW iNEXT. Do roku 2025 liczba ta wzrośnie do co najmniej 12 modeli. Wraz z hybrydami typu plug-in producent z Monachium zamierza oferować swoim klientom co najmniej 25 modeli zelektryfikowanych.

Rozwój samochodów z napędem elektrycznym w obrębie Grupy ma być możliwy dzięki elastycznej architekturze pojazdów oraz elastycznemu, globalnemu systemowi produkcji. W przyszłości BMW będzie w stanie produkować modele całkowicie elektryczne (BEV), hybrydy plug-in (PHEV) oraz modele konwencjonalne (ICE) na pojedynczej linii montażowej. Według zamierzeń koncernu z Monachium, pozwoli to sprostać rosnącemu popytowi na pojazdy zelektryfikowane. W roku bieżącym BMW planuje dostarczyć do klientów 140 tys. egzemplarzy EV. Do końca 2019 r. łączna liczba pojazdów zelektryfikowanych bawarskiego producenta jeżdżących po światowych drogach może przekroczyć 500 tys.

Grupa BMW rozwija obecnie 5 generację elektrycznego układu napędowego, który ma się cechować optymalizacją współdziałania silnika elektrycznego, przekładni, elektroniki mocy i akumulatora. Integracja silnika elektrycznego, przekładni i elektroniki mocy pozwoli na redukcję kosztów. Co więcej, silnik elektryczny nie będzie już wykorzystywał metali ziem rzadkich, co zmniejszy uzależnienie Grupy BMW od dostępności tych minerałów. Piąta generacja elektrycznego układu napędowego koncernu z Monachium pojawi się na rynku w 2020 r. wraz z modelem iX3.

Na początku III kwartału 2018 r. Grupa BMW podpisała długoterminowy kontrakt z chińską firmą Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL). Porozumienie dotyczy dostaw ogniw bateryjnych o wartości 4 mld euro. Podpisanie kontraktu z BMW stało się głównym czynnikiem, który skłonił CATL do podjęcia decyzji o budowie fabryki baterii na terytorium Niemiec. Od 2021 r. ogniwa chińskiego koncernu wytwarzane w Erfurcie zaczną trafiać do produkowanego w Dingolfing modelu iNEXT. Grupa BMW planuje wdrożenie całego łańcucha wartości związanego z elektromobilnością właśnie w Niemczech – od produkcji ogniw do budowy gotowych pojazdów.

Aby zabezpieczyć bezpieczeństwo dostaw baterii, Grupa BMW zamierza w przyszłości samodzielnie kupować niezbędne surowce takie jak kobalt, a następnie udostępniać je dostawcom ogniw. Bawarski koncern informuje, że strategia ta udowodniła już swoją przydatność w przypadku innych zasobów m.in. aluminium. BMW prowadzi obecnie negocjacje w celu zawarcia długoterminowych umów na dostawy surowców potrzebnych do produkcji ogniw.

BMW poinformowało ponadto o założeniu  joint venture z Northvolt i Umicore w celu zapewnienia dostępu do technologii ogniw, kluczowej dla rozwoju elektromobilności. Współpraca ma zapewnić ustabilizowanie kompletnego łańcucha wartości związanego z bateriami w Europie: do rozwoju, przez produkcję aż po recykling.

Wydatki na badania i rozwój Grupy BMW przez pierwsze dziewięć miesięcy 2018 r. okazały się wyższe od poczynionych w analogicznym okresie 2017 r. o około 400 mln euro i wyniosły łącznie 3,881 mld euro (+ 11,4%). Według planów, łączny poziom wydatków z dziedziny R&D ma odpowiadać w roku bieżącym 7% przychodów Grupy (w 2017 r. wyniósł 6,2%).

 

press.bmwgroup.com, materiały własne