KE akceptuje dotacje na 130 autobusów elektrycznych dla Warszawy

Jak informuje portal Gramwzielone.pl, pod koniec ubiegłego tygodnia Komisja Europejska poinformowała o zaakceptowaniu wydania unijnych funduszy w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 na dofinansowanie zakupu elektrycznych autobusów dla Warszawy. Umowa w tej sprawie została podpisana przez stołeczne MZA już kilka miesięcy temu.

Pod koniec października ubiegłego roku przedstawiciele Miejskich Zakładów Autobusowych podpisali umowę dofinansowania zakupu 130 elektrycznych niskopodłogowych autobusów przegubowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym siecią ładowarek ulicznych.

Całkowity koszt projektu to 417,5 mln zł, przy czym koszty kwalifikowalne wynoszą 300 mln zł, a kwota dofinansowania sięga 180 mln zł.

MZA informuje, że zakup tych pojazdów to główny element programu wprowadzania pojazdów bezemisyjnych na Trakt Królewski. Do 2020 roku z Krakowskiego Przedmieścia i Nowego Światu mają zniknąć autobusy z tradycyjnym napędem.

Miejskie Zakłady Autobusowe już od 2012 roku testowały modele autobusów elektrycznych różnych producentów, a w 2015 roku kupiły pierwszych 10 elektrobusów marki Solaris Urbino 12 Electric, które zostały skierowane do obsługi linii 222. Jesienią tego roku stołeczny przewoźnik wzbogacił się o 10 pojazdów elektrycznych marki Ursus CitySmile 12 Electric. Po zainstalowaniu ładowarki ulicznej przy ul. Konwiktorskiej zostaną one skierowane do obsługi linii 178.

W tym roku Solaris Bus & Coach ma dostarczyć do Warszawy kolejnych 10 autobusów Solaris Urbino 12 Electric, a stołeczny przewoźnik będzie posiadać wówczas 30 autobusów elektrycznych o długości 12 metrów.

Zgodnie z umową podpisaną pod koniec 2017 roku w ramach programu „Bezemisyjny transport publiczny” polskie miasta będą mogły ubiegać się o dofinansowanie do zakupu autobusów elektrycznych sięgające nawet 100 proc. kosztów inwestycji.

2,2 mld zł na ten cel będzie pochodziło ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu oraz NFOŚiGW, który uruchomi Program Priorytetowy Gepard II. Współpraca rządowych agencji, środki dedykowane wspieraniu innowacyjnych rozwiązań w zakresie publicznego transportu bezemisyjnego oraz bezpośrednie zaangażowanie samorządów mają dać pierwsze efekty już w 2020 roku.

Rząd zakłada, że dzięki temu programowi w polskich miastach pojawi się nawet tysiąc autobusów elektrycznych.

 

gramwzielone.pl, materiały własne