Równolegle do postępu, który dokonał się w ostatnich latach jeżeli chodzi o osiągi i zasięg samochodów elektrycznych (ang. electric vehicles w skrócie: EV), rozwijają się technologie pozwalające takie pojazdy naładować w sposób szybszy i łatwiejszy niż kiedyś.

Możemy korzystać z kilku rodzajów punktów ładowania EV. Podstawową cechą rozróżniającą stacjonarne ładowarki jest mierzona w kilowatach (kW) moc dostarczanego przez nie prądu – to gównie od niej zależy, jak szybko naładuje się Twój samochód. Ważne jest ponadto, czy ładowarka dostarcza prąd stały (DC) czy też zmienny (AC).

Punkty wolnego ładowania

Za pomocą punktów wolnego ładowania (o mocy nieprzekraczającej zazwyczaj 3,68 kW) naładujesz akumulatory do pełna w minimalnie 6 godzin (czas ładowania uzależniony jest również od pojemności baterii). Punkty przyspieszonego ładowania prądem zmiennym (7-22 kW) zapewnią Ci to w 3-4 godziny, zaś punkty ładowania błyskawicznego (44-50 kW, a nawet 120 kW w przypadku Superładowarek Tesli) często pozwolą nacieszyć się niemal w pełni naładowanymi bateriami (zazwyczaj w 80%) nawet po upływie 30 minut. Ten ostatni rodzaj punktów ładowania występuje w dwóch odmianach, w zależności od tego czy dostarcza prąd stały (najczęściej) czy zmienny (bardzo rzadko).

Punkty wolnego ładowania są najpowszechniejsze. Niemal wszystkie obecne na rynku modele samochodów elektrycznych mogą z nich skorzystać za pomocą standardowej 3-bolcowej wtyczki podłączonej do gniazda jednostki ładującej oraz odpowiedniego złącza samochodowego – najczęściej są to 7-bolcowy Typ 2 (Mennekes – rozpowszechniony w Europie) lub Typ 1 (J1772 – popularny w USA).

Rolę punku wolnego ładowania może pełnić zwykłe gniazdko elektryczne w domu lub w miejscu pracy. Należy pamiętać o możliwości korzystania z ładowarek dedykowanych specjalnie dla konkretnych modeli samochodów elektrycznych, często oferowanych przez wielu producentów jako wyposażenie opcjonalne. Pozwalają one przyspieszyć proces ładowania w warunkach domowych. Konieczne może się okazać ponadto skorzystanie z usług wykwalifikowanego elektryka, który dokona przeglądu domowej instalacji elektrycznej i oceni, czy np. wytrzymałość cieplna gniazd wtyczkowych umożliwia bezpieczne, co najmniej kilkugodzinne (a w przypadku niektórych modeli nawet kilkunastogodzinne) ładowanie Twojego samochodu.

Pierwsza generacja publicznie dostępnych, ulicznych punktów ładowania składała się z jednostek wolnego ładowania. Obecnie są one zastępowane przez bardziej wydajne (i co najważniejsze – o wiele praktyczniejsze) urządzenia.

Punkty szybkiego ładowania

Punkty przyspieszonego ładowania prądem zmiennym redukują czas ładowania samochodów elektrycznych średnio o połowę w stosunku do jednostek wolnego ładowania. W zależności od pojemności baterii w konkretnym modelu zajmuje to od 3 do 4 godzin. Taką technologię wykorzystuje duża część komercyjnych i ulicznych stacji ładowania w Europie, stopniowo wypierając swoje starsze, mniej efektywne odpowiedniki.

Większość z dostępnych obecnie na rynku modeli samochodów jest w stanie zaakceptować jednofazowe przyspieszone ładowanie o natężeniu do 32A i mocy 7kW. Mimo że technicznie możliwe, szybkie ładowanie wykorzystujące trzy fazy jest mniej popularne – każda faza dostarcza wtedy prąd elektryczny o mocy około 7kW. Jednostki tego typu dysponują zazwyczaj łączną mocą rzędu 22kW.

Punkty ładowania błyskawicznego (AC) dostarczają trójfazowo prąd zmienny o mocy nawet 43 kW i natężeniu 63A. Ze względu na wysoką moc, wyposażone są w zamontowany na stałe kabel ze złączem Typu 2 (Mennekes). Dzięki nim niektóre EVy mogą zostać naładowane w 80% w zaledwie pół godziny. Opisywane jednostki są zdecydowanie najmniej rozpowszechnionym rodzajem stacji ładowania samochodów elektrycznych w Europie.

Punkty ładowania błyskawicznego (DC) dostarczają prąd stały o natężeniu 125A i mocy 50kW. Wyposażone są w zamontowany na stałe kabel z nieusuwalnym złączem dopasowanym do niektórych modeli samochodów elektrycznych. Ładowarki tego rodzaju są popularniejsze niż jednostki AC, zapewniając podobną prędkością ładowania pojazdów. Punkty ładowania błyskawicznego (DC) dopasowane są do wtyczek typu JEVS (CHAdeMO) lub 9-bolcowych wtyczek CCS (COMBO).

Co trzeba wiedzieć o złączach?

Typ złącza jest m. in. uzależniony od rodzaju baterii zastosowanych w danym pojeździe, dostarczanej przez daną ładowarkę mocy prądu oraz od jego natężenia. Różni producenci stosują różne rodzaje złączy w zależności od konkretnego modelu samochodu.

 

Najpopularniejsze złącza AC to:

Tradycyjna, 3-bolcowa wtyczka podłączana do gniazdka umieszczonego w Twoim domu, miejscu pracy lub niektórych publicznie dostępnych punktach ładowania – dysponując złączem tego rodzaju nie będziesz więc musiał szukać źródła prądu zbyt długo, jednak samo ładowanie zajmie minimalnie 6 godzin.

Industrial Commando IEC 60309 o mocy 3-22kW, dopasowane do instalacji jedno- lub trójfazowych.

American Type 1 SAE J772 (3-7kW obsługujący instalacje jednofazowe, stosowany głównie w USA i Japonii, mało rozpowszechniony w Europie, korzystają z niego np. Nissan, Ford czy Renault.

Europejski Typ 2 Mennekes, IEC 62196 o mocy 3-43kW, dopasowany do instalacji jedno- lub trójfazowych.

Wśród złącz DC wymienić należy:

Japoński JEVS CHAdeMO o mocy 50 kW pozwalający naładować samochodowe baterie z dużą szybkością na odpowiednich publicznych stacjach ładowania. System ten wykorzystują tacy producenci jak: BD Otomotive, Citroën, Honda, Kia, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Subaru, Tesla (z koniecznością użycia odpowiedniej przejściówki) i Toyota.

Opatentowane złącze marki Tesla (50-120kW), stanowiące modyfikację europejskiego Typu 2 Mennekes. Umożliwia korzystanie z firmowych Superładowarek (ang. Supercharger), którym naładowanie baterii modelu Tesla S do poziomu rzędu 80% zajmuje 30 min. Złącze tego typu jest niedostępne dla pojazdów innych marek i stanowi najbardziej zaawansowany system na rynku.

Coraz popularniejszy European Combined Charging System CCS lub „Combo”, o mocy 50kW, występujący również w wersji odpowiedniej dla prądu zmiennego.

Jaka czeka nas przyszłość?

Pamiętajmy, że nieustannie trwają prace nad opracowaniem nie tylko coraz lepszych samochodów elektrycznych, ale także wydajniejszych punktów ładowania. Przykładowo, szwajcarscy naukowcy z Politechniki Federalnej w Lozannie już w zeszłym roku opracowali technologię, pozwalającą w teorii na naładowanie baterii EV już w 15 min.

Możliwe, że już w niedalekiej przyszłości postój na nowoczesnych stacjach ładowania zajmie podobną ilość czasu jak zatankowanie do pełna tradycyjnego samochodu benzynowego lub diesla.

Stacje ładowania – gdzie są i jakiego typu?

Najłatwiej możesz sprawdzić dzięki przygotowanej przez nasze Stowarzyszenie Mapie Infrastruktury w Polsce, wraz z filtrami o dostępnych typach złącz i mocach.

Kliknij w zdjęcie poniżej, aby przejść do mapy