Niemiecki minister: producenci samochodów muszą więcej inwestować w pojazdy elektryczne

W wywiadzie udzielonym dla dziennika Bild, niemiecki minister gospodarki, Peter Altmaier, stwierdził, że branża motoryzacyjna musi intensywnie inwestować technologię związaną z samochodami elektrycznymi oraz w produkcję baterii w Europie. W przeciwnym wypadku, zostanie w tyle za konkurencją spoza Starego Kontynentu.

Zdaniem Altmaiera, nakłady finansowe na EV dokonywane przez niemiecki przemysł samochodowy powinny kształtować się na poziomie dziesiątek miliardów euro. Minister wyraził zdziwienie faktem, że branża tak długo zwlekała ze zwiększeniem skali wydatków na pojazdy elektryczne. Powiedział, że konieczne są także inwestycje w fabryki baterii w związku ze spodziewanym, gwałtownym wzrostem popytu.

„W przeciwnym razie będziemy musieli zaakceptować fakt, że znaczna część wartości dodanej powstanie w Azji lub w Stanach Zjednoczonych, zamiast u nas”, dodał Altmaier. 

Nowo powołany, koalicyjny rząd Niemiec planuje m.in. złagodzenie obciążeń podatkowych dla kierowców samochodów elektrycznych, uruchomienie w kraju co najmniej 100 000 dodatkowych punktów ładowania, wspieranie rozwoju car-sharingu oraz rozpoczęcia lokalnej produkcji ogniw litowo-jonowych, jak również przeznaczenie odpowiednich funduszy na rozwój technologii jazdy autonomicznej.

Zdaniem Altmaiera, niemieccy producenci muszą opracować model samochodu elektrycznego, który będzie dysponował co najmniej takim samym zasięgiem jak w przypadku pojazdów Tesli, jednak za niższą cenę. Ponadto, powinni skupić się na rozwoju samochodów autonomicznych.

„Pierwsze bezpieczne pojazdy samosterujące muszą wykorzystywać technologię z Niemiec”, stwierdził minister.

Krajowi producenci powinni zaś podjąć współpracę z innymi firmami europejskimi, aby przyspieszyć rozpoczęcie wytwarzania ogniw litowo-jonowych na Starym Kontynencie.

Altmaier zaznaczył, że nadrzędnym imperatywem rządu jest zabezpieczenie setek tysięcy miejsc pracy w obrębie niemieckiego sektora motoryzacyjnego. Tamtejsza branża przeżywa w ostatnim czasie poważne wstrząsy wywołane aferą Dieselgate.

Tymczasem elektromobilność rozwija się w Niemczech coraz szybciej. W 2017 r. zarejestrowano tam najwięcej EV w Europie, nie licząc Norwegii. Niemieccy klienci nabyli w ubiegłym roku 54 617 samochodów całkowicie elektrycznych, wodorowych i hybryd typu plug-in, co oznacza wzrost o niemal 117% w porównaniu do 2016 r.

 

reuters.com, materiały własne