UDOSTĘPNIJ

Biuro Badań i Rozwoju firmy Solaris, w którym pracuje obecnie blisko 150 inżynierów, nie tylko opracowuje nowe konstrukcje kompletnych pojazdów, ale także wprowadza do produkcji seryjnej innowacyjne komponenty i systemy stosowane w autobusach i trolejbusach. Jednymi z obszarów, nad którymi w ostatnim czasie pracowali konstruktorzy polskiej spółki były układy klimatyzacji i ogrzewania dla pojazdów elektrycznych i wodorowych oraz układ wspomagania kierownicy.

Większość wysiłku, który został włożony w rozwój układu ogrzewania w autobusach elektrycznych związany jest z ograniczeniem zużycia energii i, tym samym, zapewnieniem większego zasięgu. W tym celu producenci często decydują się na użycie pieca grzewczego zasilanego olejem napędowym; takie rozwiązanie – choć skuteczne przy bardzo niskich temperaturach – dalekie jest jednak od bezemisyjności.

W elektrycznych Urbino 8,9 LE electric dla RCKiK Katowice Solaris zaproponował innowacyjne rozwiązanie, jakim jest układ ogrzewania zasilany gazem LPG. To system niskoemisyjny, znacznie tańszy niż zastosowanie tradycyjnego pieca na olej napędowy. Ponadto, zbiorniki LPG są mniejsze od stosowanego wcześniej CNG, dzięki czemu ich zabudowa jest mniej skomplikowana.

W powstającym właśnie w fabryce w Bolechowie pojeździe wodorowym, Solaris zaproponuje z kolei układ ogrzewania i klimatyzacji, w którym czynnikiem roboczym stanie się CO2, będący najbardziej przyjaznym dla środowiska czynnikiem chłodniczym. Zastosowanie elektrycznej pompy ciepła umożliwia pozyskiwanie energii odpadowej układu chłodzenia napędu wodorowego, tym samym znacznie ograniczone jest zużycia energii z baterii, co z kolei skutkuje wydłużeniem maksymalnego zasięgu pojazdu oraz gwarantuje wydajną pracę w niskich temperaturach. Wszystko odbywa się przy w pełni bezemisyjnej pracy.

Kolejną zmianą, na którą już teraz przygotowują się inżynierowie firmy Solaris jest stopniowe ograniczenie użycia czynnika chłodzącego R134a stosowanego w obecnych układach klimatyzacji. W myśl postanowień Unii Europejskiej, do roku 2030 ma on być całkowicie zastąpiony znacznie przyjaźniejszym dla środowiska R513a. Dzięki wysiłkom polskiego producenta oraz jednego z dostawców, klimatyzacje pojazdów z Bolechowa już dziś mogą być uzupełniane czystszym środkiem.

Zmiany nie ominęły również układu wspomagania układu kierowniczego. Już od pewnego czasu nowe rozwiązanie jest standardowo stosowane we wszystkich autobusach elektrycznych oraz hybrydowych wyjeżdżających z bolechowskiej fabryki. Opcjonalnie może ono także zostać zastosowane w trolejbusach. Mowa tu o elektrycznej pompie wspomagania zasilanej ze standardowych akumulatorów 24V.

Rozwiązanie to skutkuje zmniejszonym zużyciem energii – pompa nie obciąża bowiem silnika głównego – dzięki czemu zwiększa się także zasięg pojazdu. Kolejnymi argumentami przemawiającymi na korzyść tej konstrukcji jest zmienna prędkość obrotowa pompy, dzięki czemu siła wspomagania jest większa przy niskich prędkościach pojazdu i maleje wraz ze wzrostem prędkości. Przede wszystkim jednak, rozwiązanie to powoduje znaczny wzrost bezpieczeństwa, gdyż sama pompa wspomagania nie jest uzależniona od innych urządzeń, których awaria w skrajnych przypadkach mogłaby skutkować utratą sterowności pojazdu.

W ciągu ostatnich 4 lat Solaris przeznaczył na badania i rozwój 145 milionów zł.

 

solarisbus.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA