noweNowy PHEV Subaru wykorzysta technologię Toyoty Prius Plug-in Hybrid

Subaru prowadzi prace nad elektryfikacją swojej gamy modelowej zarówno na własną rękę, jak i we współpracy z szeregiem innych firm motoryzacyjnych. W 2018 r. japoński producent zaprezentuje swoją pierwszą hybrydę plug-in. Samochód trafi początkowo wyłącznie na rynek amerykański, lecz za jego produkcję mają odpowiadać zakłady w Japonii.

Jak powiedział dyrektor techniczny Subaru, Takeshi Tachimori:
„W przypadku naszej hybrydy plug-in, która zadebiutuje w tym roku, skorzystaliśmy z technologii Toyoty w takim zakresie, w jakim było to tylko możliwe”.

Zapowiadany pojazd zostanie oparty w znacznym stopniu na modelu Prius Plug-in Hybrid, jednak Subaru zainstaluje w nim silnik własnej konstrukcji. Japońska marka jest zbyt małym producentem, żeby opracować całą niezbędną technologię samodzielnie.

„Nie możemy się zaangażować w rozwój na szeroką skalę”, stwierdził Tachimori.

Współpraca w zakresie elektromobilności jest jednak powszechnym zjawiskiem również wśród znacznie większych firm motoryzacyjnych.

Subaru nie sprzedaje obecnie żadnych EV. Ostatni, w pełni elektryczny elektryczny model marki, Stella (na zdjęciu poniżej), wypadł z oferty w 2011 r. Łącznie sprzedano zaledwie 200 sztuk tego mikrosamochodu.

Toyota posiada w Subaru 17% udziałów, a współpraca obu firm rozwija się na wielu polach już od długiego czasu. Większy koncern ogłosił w ubiegłym roku rozpoczęcie prac nad EV razem z Mazdą oraz Denso. W tym celu utworzono joint venture EV C.A. Spirit, które będzie odpowiadać za rozwój architektury przeznaczonej do samochodów elektrycznych.

W późniejszym okresie do projektu przystąpiły takie podmioty jak Daihatsu, Hino (producent pojazdów użytkowych) oraz Suzuki. Na podjęcie współpracy w ramach EV C.A. Spirit zdecydowało się także Subaru. Joint venture pozwoli zaangażowanym w nie firmom na znaczną redukcję wydatków związanych z projektowaniem EV.

Subaru zamierza wprowadzić na rynek kolejne modele całkowicie elektryczne w 2021 r. Natomiast następna generacja usportowionego WRX będzie najprawdopodobniej dostępna z napędem hybrydowym typu plug-in. Zamiast projektować EV od podstaw, Subaru planuje rozszerzyć ofertę o zelektryfikowane wersje modeli spalinowych.

autonews.com, materiały własne