Rada UE chce łagodniejszych norm emisji CO2 dla samochodów niż Parlament Europejski

09 października ministrowie środowiska państw obradujący w ramach Rady Unii Europejskiej osiągnęli porozumienie ws. przyszłych norm emisji CO2 dla samochodów osobowych oraz dostawczych.

Według poczynionych ustaleń, średnie emisje dwutlenku węgla dla nowych pojazdów osobowych do 2025 r. będą musiały być o 15% niższe, a do 2030 r. o 35% niższe względem poziomu z 2021 r. W przypadku samochodów dostawczych redukcje mają wynieść 15% do 2025 r. i 30% do 2030 r.

Oznacza to wyraźne złagodzenie wcześniejszego stanowiska Parlamentu Europejskiego, zgodnie z którym emisje powinny zostać obniżone o 20% do 2025 r. i o 40% do 2030 r.

Ponad połowa państw członkowskich dążyła do zwiększania poziomu redukcji emisji o co najmniej 40%, ale za wdrożeniem  znacznie łagodniejszych norm odpowiedziały się Niemcy, Bułgaria, Słowacja, Węgry oraz Polska. Znacznemu zaostrzaniu regulacji sprzeciwiła się również branża motoryzacyjna.

Dalszym etapem ustanawiania nowych przepisów będą negocjacje pomiędzy przedstawicielami Rady UE i Parlamentu Europejskiego, które rozpoczęły się w dniu dzisiejszym.

 

consilium.europa.eu, ft.com, materiały własne