Renault-Nissan-Mitsubishi zamierza skomercjalizować baterie ze stałym elektrolitem do 2025 r.

Według doniesień Financial Times, Alians Renault-Nissan-Mitsubishi pracuje nad samochodem elektrycznym wykorzystującym baterie ze stałym elektrolitem. Plany koncernu zakładają, że pojazd trafi na rynek najwcześniej do 2025 r.

Baterie za stałym elektrolitem będą bezpieczniejsze i wydajniejsze niż obecna generacja akumulatorów litowo-jonowych.

Jak powiedział Gilles Normand, dyrektor pionu samochodów elektrycznych w Renault:
„Ta technologia zapewnia znaczne korzyści w stosunku do obecnych baterii litowo-jonowych w zakresie kosztów, pojemności oraz stabilności termicznej. Przed nami wiele wyzwań, ale robimy znaczne postępy i zamierzamy wprowadzić ją na rynek do 2030 r., a nawet do roku 2025, o ile będzie to możliwe”.

W styczniu Alians Renault-Nissan-Mitsubishi  poinformował, że zainwestował w amerykański start-up Ionic Materials z siedzibą w Massachusetts, który zajmuje się rozwojem materiałów do baterii ze stałym elektrolitem, bez wykorzystania kobaltu, stanowiącego najdroższy, pojedynczy składnik stosowany w obecnej generacji akumulatorów litowo-jonowych. Ionic Materials prowadzi prace nad stałym, polimerowym elektrolitem, który zwiększy osiągi akumulatorów przy jednoczesnym zredukowaniu kosztów ich wytwarzania.

W wyścigu o skomercjalizowanie tej innowacyjnej technologii w samochodach biorą udział liczne podmioty ze sektora motoryzacyjnego. Toyota zamierza zostać pierwszym producentem oferującym pojazdy wyposażone w baterie ze stałym elektrolitem – według zapowiedzi japońskiego koncernu, trafią do sprzedaży w pierwszej połowie kolejnej dekady. Z kolei BMW planuje wprowadzić na rynek podobny model w 2026 r. Bawarski koncern pracuje nad nową generacją akumulatorów m.in. z amerykańską firmą Solid Power.

W ramach planu strategicznego Alliance 2022,  do końca 2022 r. koncern Renault-Nissan-Mitsubishi  zamierza wprowadzić na rynek 12 nowych modeli zeroemisyjnych oraz 40 z systemami autonomicznego prowadzenia. Od momentu debiutu pierwszej generacji Nissana LEAF w grudniu 2010 r. do końca 2017 r., skumulowana sprzedaż pojazdów elektrycznych francusko-japońskiego koncernu osiągnęła poziom 540 623 egzemplarzy.

 

ft.com, materiały własne