Rodzaje napędów – od benzyny do elektromobilności

Warto wiedzieć, że…

Tradycyjne samochody spalinowe korzystają z silnika cieplnego, w którym czynnikiem roboczym są rozprężające się gazy powstałe ze spalania mieszanki paliwa i powietrza wewnątrz silnika. Źródłem energii jest benzyna lub olej napędowy (silnik wysokoprężny). Silnik spalinowy stanowi w tym przypadku jedyne źródło napędu.

Samochody hybrydowe typu plug-in (ang. plug-in hybrid electric vehicle – PHEV ) to pojazdy częściowo elektryczne, częściowo konwencjonalne, których napęd stanowią silniki elektryczne zasilane z akumulatorów oraz silniki spalinowe. Tym, co odróżnia je od klasycznych hybryd, jest możliwość naładowania baterii bezpośrednio z zewnętrznego źródła prądu. Hybrydy typu plug-in mogą być zatem ładowane w podobny sposób jak pojazdy tylko elektryczne, jak również tankowane, oferując możliwość używania przez kierowcę silnika spalinowego.

Samochody elektryczne o zwiększonym zasięgu (ang. extended range electric vehicles – EREV), są konstrukcyjnie podobne do hybryd typu plug-in, jednak wyróżnia je odmienna konfiguracja silnika spalinowego z akumulatorami. W przypadku hybryd typu plug-in koła mogą być bezpośrednio napędzane zarówno przez baterie, jak i silnik spalinowy, a w EREV-ach silnik spalinowy nie napędza kół, służąc wyłącznie doładowaniu baterii w razie potrzeby.

Samochody w pełni elektryczne (ang. battery electric vehicles – BEV), nie posiadają silnika spalinowego i wykorzystują akumulatory trakcyjne ładowane z zewnętrznych źródeł prądu. Gromadzona w nich energia służy do napędzania pojazdu za pomocą jednego lub większej liczby silników elektrycznych. Samochody tego typu nie emitują bezpośrednio szkodliwych substancji do środowiska, jednak ich zasięg ograniczony jest pojemnością akumulatorów.