Sejm przyjął ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Zgodnie z zapowiedziami, prace parlamentarne nad ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych przebiegają w szybkim tempie.

Projekt trafił wczoraj do komisji, zaś w dniu dzisiejszym ustawa została przyjęta przez Sejm.

Za jej przyjęciem głosowało 235 posłów, 165 było przeciw, od głosu wstrzymało się 18 parlamentarzystów.

W głosowaniu przepadł wniosek Platformy Obywatelskiej o odrzuceniu projektu ustawy w całości. Wniosek poparło Polskie Stronnictwo Ludowe. Posłowie z PO i PSL argumentowali, że prace nad ustawą przebiegały zbyt szybko i istnieją wątpliwości, co do jej dopracowania.

Projekt ustawy został przyjęty przez rząd 28 grudnia. Tempo prac było wysokie, z uwagi na kary grożące Polsce w razie dalszego opóźnienia w implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Przepisy powinny zostać wdrożone do dnia 01 lutego 2018 r.

„Projekt ureguluje funkcjonowanie rynku paliw alternatywnych w transporcie, szczególnie w odniesieniu do energii elektrycznej i gazu ziemnego. Ma rozwiązać m.in. problem braku infrastruktury paliw alternatywnych w Polsce. Zgodnie z projektem, ma powstać system regulacyjny pozwalający na budowę publicznej infrastruktury ładowania pojazdów o napędzie elektrycznym (400 tzw. szybkich ładowarek o mocy ok. 50 kW i 6 000 tzw. wolnych ładowarek), a także tankowania pojazdów CNG i LNG (104 stacje CNG i 14 stacji LNG – 33 mln zł). Inwestycje te mają się przyczynić do upowszechnienia pojazdów nisko- i zeroemisyjnych, co z kolei przyczyni się do zmniejszenia zanieczyszczeń powietrza” – przypomniał Sejm w sprawozdaniu z debaty.

Ponadto projekt przewiduje m.in.: możliwość poruszania się pojazdów o napędzie elektrycznym po buspasach, wprowadzenie wyższej stawki odpisów amortyzacyjnych dla pojazdów o napędzie elektrycznym, zwolnienie z podatku akcyzowego w przypadku pojazdów elektrycznych. W dokumencie znalazł się też pomysł wprowadzenia obligatoryjnego udziału pojazdów o napędzie elektrycznym we flocie części organów administracji centralnej oraz wybranych jednostek samorządu terytorialnego.

Ustawą zajmie się teraz Senat.

 

isbnnews, materiały własne