Tesla założyła w Chinach nową spółkę

10 maja Tesla zarejestrowała w Szanghaju nową spółkę. Według informacji agencji Reuters, działania amerykańskiego producenta mają związek z decyzją rządu w Pekinie, który zamierza pozwalać zagranicznym firmom na zakładanie w Państwie Środka własnych zakładów produkcyjnych. Do tej pory fabryki mogły być uruchamiane wyłącznie w ramach joint venture z lokalnymi partnerami, w których udziały zagranicznych podmiotów nie mogły przekraczać 50%.

Tesla w ostatnim czasie prowadziła z władzami Szanghaju intensywne rozmowy na temat budowy zakładu w lokalnej specjalnej strefie ekonomicznej. Amerykańska firma zamierzała jednak zostać wyłącznym właścicielem planowanej fabryki, bez konieczności dzielenia się udziałami z chińskimi partnerami. Doprowadziło to do impasu w negocjacjach. Przełom nastąpił po zapowiedziach rządu, dotyczących zniesienia ograniczeń dla zagranicznych producentów samochodów elektrycznych już w roku bieżącym, a do 2022 r. dla pozostałych firm motoryzacyjnych spoza Państwa Środka. W konsekwencji, Tesla będzie mogła założyć własną fabrykę, rozpocząć lokalną produkcję i uniknąć wysokiego, 25-procentowego cła.

Przedmiot działalności szanghajskiej spółki Tesli ma się koncentrować wokół pojazdów elektrycznych, podzespołów samochodowych, baterii, magazynów energii oraz produktów związanych z fotowoltaiką. Kapitał zakładowy spółki wynosi 15,8 mln dolarów. Rzeczniczka amerykańskiego producenta nie potwierdziła oficjalnie, czy założenie nowego podmiotu ma związek z planowaną budową lokalnej fabryki. Obecnie Tesla sprzedaje w Państwie Środka wyłącznie samochody wyprodukowane w USA, przez co są znacznie droższe od modeli rodzimych producentów. Firma Elona Muska posiada już w Chinach szereg firm zajmujących się sprzedażą, a także badaniami i rozwojem. Jedną z nich zarejestrowano w ubiegłym roku w Pekinie.

Elon Musk poinformował na początku miesiąca, że kolejna Gigafactory powstanie właśnie w Państwie Środka, a jej dokładna lokalizacja zostanie oficjalnie ujawniona w III kwartale tego roku. Według wcześniejszych zapowiedzi, w Chinach będą montowane wyłącznie przystępniejsze cenowo Modele 3 oraz Y (SUV, który zadebiutuje w 2020 r.).

Na obecności fabryki Tesli w Chinach zamierza skorzystać również Panasonic, który dostarcza ogniwa litowo-jonowe dla spółki Elona Muska. Japoński koncern rozważa rozpoczęcie w Państwie Środka produkcji baterii we współpracy z Teslą, o czym poinformował dyrektor generalny Kazuhiro Tsuga.

 

reuters.com, bloomberg.com, materiały własne