UDOSTĘPNIJ

Audi wprowadza w Europie usługę informacji o ruchu drogowym V2I (ang. Vehicle-to-Infrastructure-Service) pod nazwą Traffic Light Information. Jej celem będzie przekazywanie kierującemu pojazdem informacji o sygnalizacji świetlnej. Od lipca usługa zacznie działać w bawarskim Ingolstadt. W ramach projektu, Audi skomunikuje z sygnalizacją świetlną dziewięć modeli. W kolejnych europejskich miastach usługa ta będzie wdrażana począwszy od 2020 roku. Samochody mają poruszać się po mieście płynniej, korzystając z „zielonej fali”.

Kierowcy Audi, dzięki informacjom z kokpitu, będą widzieć z jaką prędkością dotrą do kolejnego zielonego światła. Jeśli nie będzie to możliwe w granicach dopuszczalnej prędkości, to specjalny licznik ma odliczać czas do kolejnej „zielonej fali”. Jazda po mieście stanie się w ten sposób bardziej płynna. W USA klienci marki z Ingolstadt korzystają z tego udogodnienia już od końca 2016 roku. Audi informuje, że jako pierwszy na świecie producent stwarza możliwości komunikacji seryjnie produkowanych modeli z sygnalizacją świetlną w miastach.

Jak powiedział Andre Hainzlmaier, kierownik ds. rozwoju aplikacji, usług skomunikowania i Smart City w Audi:
„Ciągłe ruszanie i zatrzymywanie irytuje kierowców, natomiast każdy użytkownik cieszy się z „zielonej fali”, choć niestety zbyt rzadko udaje się nam z niej skorzystać. Dzięki usłudze informacji o ruchu drogowym Traffic Light Information, kierowca może poruszać się pewniej: jedzie efektywniej i bardziej zrelaksowany, bo już wie, i to kilkaset metrów przed sygnalizacją, czy dojedzie do niej na czas by złapać zielone światło. W przyszłości, anonimowe dane z naszych samochodów mogą pomóc w jeszcze lepszej koordynacji sygnalizacji świetlnej w miastach i tym samym przyczynią się do optymalizacji ruchu ulicznego.”

W USA, klienci Audi już od dwóch lat korzystają z funkcji „Time-to-Green”. Jeśli kierowca dojeżdża do kolejnej sygnalizacji świetlnej na czerwonym, to specjalny licznik umieszczony w Audi virtual cockpit lub na wyświetlaczu danych na szybie head-up display, obliczy czas do ponownego zapalenia się zielonego światła. Usługa obecnie działa na ponad pięciu tysiącach skrzyżowań w USA, w tym w miastach takich jak Denver, Houston, Las Vegas, Los Angeles, Portland i Waszyngton. Tylko w stolicy USA z systemem informacji o sygnalizacji świetlnej skomunikowanych jest blisko tysiąc skrzyżowań.

Od lutego tego roku, Audi oferuje w Ameryce Północnej kolejne udogodnienie, dodatkowo wspierające efektywną jazdę podczas „zielonej fali”. GLOSA (z ang. Green Light Optimized Speed Advisory) pokazuje kierowcy idealną prędkość podczas jazdy i przejazdu przez skrzyżowanie, umożliwiającą dotarcie do następnej sygnalizacji świetlnej na zielonym świetle. By móc rozpocząć prace wdrożeniowe w wybranych modelach Audi, „Time-to-Green“ GLOSA zostaną początkowo aktywowane wyłącznie w mieście Ingolstadt. Prace obejmą wszystkie modele: całkowicie elektryczne e-tron, A4, A6, A7, A8, Q3, Q7 i Q8 produkowane od połowy lipca (rocznik modelowy 2020). Warunkiem jest posiadanie pakietu „Audi connect Navigation & Infotainment” oraz funkcji opcjonalnego rozpoznawania znaków drogowych za pomocą kamery.

Funkcja dostępna będzie w Europie dwa lata później niż w USA z uwagi na znacznie ostrzejsze regulacje prawne na Starym Kontynencie. W USA miejskie systemy sygnalizacji są zaplanowane kompleksowo i ujednolicone. W Europie natomiast, infrastruktura uliczna rozwijała się lokalnie i w sposób zdecentralizowany, z zastosowaniem różnych technik komunikacyjnych.

W przyszłości klienci Audi mogliby też korzystać z innych funkcji, o ile np. „zielone fale“ zostałyby uwzględnione w optymalnym prowadzeniu do celu przez nawigację. Elektryczne Audi e-tron, podczas dojazdu do czerwonych świateł, będą efektywnie wykorzystywać energię hamowania w celu naładowania akumulatorów. W połączeniu z adaptacyjnym tempomatem (pACC), samochody mogłyby nawet hamować automatycznie na czerwonych światłach.

W przyszłości, rozwiązania techniczne typu V2I, takie jak Traffic Light Information, wesprą autonomiczną jazdę.

„Miasto stanowi jedno z bardziej złożonych środowisk, w którym potencjalnie funkcjonował będzie samochód autonomiczny. Niezależnie od warunków – czy to deszcz, czy śnieg – pojazd w każdej chwili powinien się doskonale orientować w otoczeniu. Tutaj wymiana danych z infrastrukturą uliczną może mieć bardzo duże znaczenie” – dodał Hainzlmaier.

 

audi.press-bank.pl, materiały własne

 

 

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA