UDOSTĘPNIJ

Operator dystrybucyjnej sieci elektroenergetycznej Innogy Stoen Operator poinformował o uruchomieniu projektu badawczego poświęconego technologii Vehicle-to-grid (V2G), którego celem jest analiza wpływu tego typu rozwiązań na bezpieczeństwo pracy sieci elektroenergetycznej.

Według założeń V2G, energia pozyskana z samochodów elektrycznych może zostać wykorzystana do celów związanych z poprawą bezpieczeństwa pracy sieci elektroenergetycznej. Vehicle-to-grid umożliwia dwukierunkowy przepływ energii elektrycznej pomiędzy EV a siecią. Odpowiednio przystosowane punkty ładowania umożliwiają OSD zarządzanie energią zgromadzoną w pojazdach elektrycznych. Operator ma możliwość aktywnego decydowania o ładowaniu samochodów lub oddawaniu przez nie energii do sieci. Potencjalnie pozwoli to na zwiększenia bezpieczeństwa i wygody eksploatacji sieci poprzez wyposażenie stacji transformatorowych średniego i niskiego napięcia w funkcjonalności inteligentnej sieci elektroenergetycznej. W ramach rozpoczętego projektu powstanie pierwsza w Polsce całościowa infrastruktura umożliwiająca przetestowanie rozwiązań V2G.

– Od lat inwestujemy w przebudowę, rozbudowę, a także stałe unowocześnianie sieci elektroenergetycznych na terenie Warszawy. Wszystkie te działania mają na celu zapewnienie jak najwyższego bezpieczeństwa i niezawodności dostaw energii. Nie boimy się także w tym obszarze sięgać po innowacyjne rozwiązania, m.in. z obszaru smart grid. Dlatego zdecydowaliśmy się na przetestowanie nowego rozwiązania V2G, które w przyszłości może być uzupełnieniem dla rozbudowy sieci miejskiej – powiedział Robert Stelmaszczyk, prezes zarządu Innogy Stoen Operator.

Projekt badawczy będzie realizowany na terenie Warszawy. Pierwszy etap obejmie analizę i ocenę pracy samochodów i sieci elektroenergetycznej w momencie ich połączenia za pośrednictwem dedykowanych punktów ładowania. Etap ten potrwa do końca 2019 roku. Drugi etap projektu będzie współfinansowany z funduszy UE na bazie umowy podpisanej z Ministerstwem Energii na początku października. Jego realizacja w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko została zaplanowana na rok 2020. Uwzględnia on badania i analizę wykorzystania technologii V2G oraz stacjonarnego zasobnika energii zlokalizowanego w stacji transformatorowej średniego i niskiego napięcia zasilającej mieszkańców stolicy.

– Rozbudowa sieci dystrybucyjnej jest bardzo kosztowna i długotrwała, dlatego warto badać nowe, potencjalnie alternatywne rozwiązania, takie jak właśnie mobilne magazyny energii. W czasie realizacji projektu przeanalizujemy bezpieczeństwo eksploatacji oraz działanie systemu w odniesieniu do regulacji rynkowych – dodał Łukasz Sosnowski, kierownik projektu w Innogy Stoen Operator. – Dzięki temu przekonamy się, jakie są realne możliwości szerszego zastosowania tych rozwiązań.

innogy.pl, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA