NEDO, Sharp i Toyota będą testować pojazdy elektryczne wyposażone w wysokowydajne baterie słoneczne

NEDO, Sharp Corporation (Sharp) i Toyota Motor Corporation rozpoczną na drogach publicznych testy, w ramach których będą oceniać skuteczność zwiększenia zasięgu i oszczędność paliwa w samochodach wyposażonych w baterie słoneczne o wysokiej sprawności. Rozwiązanie ma pomóc w redukcji emisji CO2 w sektorze transportu.

W ramach współpracy, firma Sharp zmodernizowała swoje ogniwa fotowoltaiczne o wysokiej wydajności, opracowane wcześniej na potrzeby projektu prowadzonego przez NEDO, by stworzyć pokładowy panel baterii słonecznych. Toyota zainstalowała ten panel na dachu, masce, tylnej klapie i innych częściach Priusa Plug-in Hybrid.  W konsekwencji powstał samochód demonstracyjny, przeznaczony do prób na drogach publicznych. Dzięki zwiększeniu wydajności panelu baterii słonecznych oraz zwiększeniu jego obszaru osiągnięto generowaną moc znamionową około 860 W. Jest ona około 4,8 razy większa w porównaniu z mocą generowaną z paneli fotowoltaicznych seryjnego modelu Prius Plug-in Hybrid. Oprócz znacznego zwiększenia produkcji energii elektrycznej, samochód testowy wykorzystuje system, który ładuje akumulator zarówno podczas parkowania pojazdu, jak i podczas jazdy, co ma skutkować znaczną poprawą zasięgu w trybie elektrycznym i większą oszczędnością paliwa.

Toyota planuje przeprowadzenie prób w różnych warunkach jazdy w Toyota City, prefekturze Aichi, Tokio i innych obszarach. Zebrane dane, w tym moc generowana przez panel baterii słonecznych i poziom naładowania akumulatora trakcyjnego, zostaną zweryfikowane, a następnie wykorzystane do opracowania pokładowego, solarnego systemu ładowania. Toyota udostępni wyniki badań firmom NEDO i Sharp. Współfinansowany przez NEDO Komitet ds. Strategii Pojazdów zasilanych Energią Fotowoltaiczną, oceni korzyści ze stosowania panelu baterii słonecznych w oparciu o poziom redukcji emisji CO2 i inne czynniki, jak np. konieczna liczba doładowań pojazdu. Jak informuje Toyota, celem testów jest znalezienie rozwiązań dla problemów energetycznych i środowiskowych, a także stworzenie nowego rynku zbytu dla paneli baterii słonecznych, w tym w sektorze transportu.

Samochód demonstracyjny skonstruowany na potrzeby projektu wyposażono w panel baterii słonecznych, wykorzystujący kilka ogniw o ponad 34-procentowej wydajności konwersji i grubości około 0,03 mm. Pozwala to na rozmieszczenie paneli na zakrzywionych powierzchniach oraz zastosowanie ich na ograniczonej przestrzeni – w tym dachu, masce i pokrywie bagażnika.

toyotanews.eu, materiały własne