PGNiG rozpoczęło dostawy LNG do Zajezdni Ostrobramska w Warszawie

Pierwsze dostawy skroplonego gazu ziemnego LNG trafiły do warszawskiej Zajezdni Ostrobramska. To efekt umowy na dostawy tego paliwa do 35 niskoemisyjnych autobusów, którą 17 kwietnia br. zawarły PGNiG Obrót Detaliczny z Miejskimi Zakładami Autobusowymi w Warszawie.

Umowa o wartości 4 mln zł ma obowiązywać przez 12 miesięcy. Paliwo gazowe trafiać będzie do istniejącej stacji tankowania, która działa w zajezdni przy ulicy Ostrobramskiej 38 w Warszawie.

– Dynamiczny rozwój gazomobilności w Polsce jest możliwy dzięki szerokiemu dostępowi do gazu ziemnego w postaci sprężonej CNG i skroplonej LNG jaki zapewnia Grupa PGNIG. Gaz ziemny to najbardziej ekologiczne paliwo w transporcie publicznym – przyczynia się do poprawy jakości powietrza w Polsce, na czym Grupie PGNIG bardzo zależy –powiedział Maciej Woźniak, wiceprezes PGNiG SA ds. handlowych.

Stacja w Zajezdni Ostrobramska posiada zarówno instalację do tankowania LNG, jak i wytwarzania oraz tankowania sprężonego gazu ziemnego CNG. Oba paliwa są stosowane do napędzania silników spalinowych w pojazdach niskoemisyjnych.

– Cieszymy się, że Warszawa odważnie i konsekwentnie stawia na niskoemisyjny transport publiczny oparty na wykorzystaniu ekologicznych autobusów gazowych. Nasza umowa stanowi kolejny element udanej współpracy z MZA. W tym roku uruchomimy również stację tankowania autobusów w zajezdni przy ulicy Kleszczowej, która docelowo będzie służyła do tankowania 110 nowych pojazdów – powiedział Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny.

Jak informuje PGNiG, w porównaniu do oleju napędowego, paliwo gazowe oznacza m.in. nawet dziesięciokrotnie mniejszą emisję cząstek stałych do atmosfery. Ponadto pojazdy zasilane gazem ziemnym poruszają się zdecydowanie ciszej, co jest szczególnie istotne w przypadku centrów miast.

– To kolejna umowa Miejskich Zakładów Autobusowych z PGNiG. Dzięki kolejnym kontraktom zapewniliśmy sobie dostawy paliwa dla 145 autobusów gazowych. Zgodnie z polityką władz Warszawy w najbliższych latach będziemy nadal inwestowali w dostawy ekologicznego taboru, w tym gazowego – podkreślił Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych.

– Transport publiczny w polskich miastach przeżywa prawdziwą ekologiczną rewolucję. Tylko w tym roku na wykorzystanie gazu do zasilania autobusów zdecydowały się: Łomża, Suwałki oraz Bielsko-Biała, które dołączyły do takich miast jak Kielce, czy właśnie Warszawa. Tendencja jest rosnąca – teraz po Polsce jeździ około 400 autobusów na gaz ziemny, a do końca 2019 roku będzie ich już 600. Autobusy gazowe bez wątpienia mogą stanowić jeden z filarów transportu niskoemisyjnego w Polsce – dodał Marcin Szczudło, wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny.

pgnig.pl, materiały własne