UDOSTĘPNIJ

Porsche poinformowało, że zamówiło w pełni elektryczną ciężarówkę MAN eTGM. To pierwszy taki pojazd, który trafia do seryjnej produkcji w Niemczech. Zeroemisyjny, 32-tonowy pojazd dołączy do floty samochodów użytkowych wykorzystywanych przez Porsche w ramach logistyki produkcji w stuttgarckiej fabryce. Niemiecki producent ujawnił, że obecnie głównym projektem prowadzonym w jego centrali są przygotowania do budowy pierwszego elektrycznego modelu firmy – Taycana. Z kolei plany MANa zakładają, że pierwsza, niewielka seria ciężarówek eTGM powstanie na początku 2019 r.

„Włączając eTruck w naszą logistykę produkcji, Porsche robi kolejny krok na drodze do (stworzenia) fabryki o zerowym oddziaływaniu” – wyjaśnił Albrecht Reimold, członek zarządu Porsche AG ds. produkcji i logistyki.

Wpisuje się to w strategię spółki, zgodnie z którą nie powinna ona zostawiać śladu ekologicznego. Od 2 lat wszystkie zakłady Porsche korzystają z energii pochodzącej wyłącznie ze źródeł odnawialnych. Ponadto, logistyka kolejowa tych obiektów funkcjonuje całkowicie w oparciu o zieloną energię. Równolegle Porsche prowadzi stopniową elektryfikację swoich pojazdów logistycznych – transporterów, ciężarówek i wózków widłowych.

Zeroemisyjna ciężarówka eTruck to MAN eTGM 18.360 4×2 LL to ciągnik siodłowy należący do 18-tonowej klasy wagowej. Całkowita masa zespołu z naczepą w transporcie dystrybucyjnym wynosi 32 tony. Liczba „360” odpowiada zaokrąglonej mocy mocy eTruck – 361 KM (265 kW). Do przechowywania energii służą akumulatory litowo-jonowe o łącznej pojemności 149 kWh, które zapewniają zasięg 130 kilometrów na jednym ładowaniu.

„Dzięki MAN-owi eTGM elektryczne pojazdy użytkowe poczyniły znaczący krok w kierunku produkcji seryjnej i mogą teraz w niezawodny sposób zademonstrować swoje walory w codziennym użytkowaniu. To, czego – wspólnie z Porsche – nauczyliśmy się w kontekście bieżącej logistyki produkcji, zostanie uwzględnione przy pierwszej niewielkiej serii (pojazdów), którą MAN ma nadzieję wdrożyć już w 2019 r.” – powiedział dr Frederik Zohm, członek zarządu firmy MAN odpowiedzialny za badania i rozwój.

Oprócz niskiego poziomu hałasu oraz neutralności pod względem emisji CO2 atutami elektrycznego pojazdu są ograniczone zużycie eksploatacyjne i mniejsze wymagania co do konserwacji. Podczas wytracania prędkości ciężarówka eTruck odzyskuje energię przez silnik elektryczny (tzw. rekuperacja), co zmniejsza częstotliwość używania tradycyjnych hamulców, wydłużając ich trwałość.

Elektryczny samochód użytkowy MANa będzie wykorzystywany przez Porsche do dostaw na mierzącym blisko 19 km odcinku pomiędzy fabryką w Stuttgracie-Zuffenhausen a zakładami w miejscowości Freiberg am Neckar, należącymi do partnera logistycznego niemieckiego producenta – firmy LGI. Porsche informuje, że korzystanie z ciężarówki eTruck w skali roku pozwoli zaoszczędzić blisko 30 niewyemitowanych ton CO2.

Co ciekawe, pojazd MANa to pierwszy model korzystający z nowej infrastruktury ładowania wysokiej mocy, opracowanej przez oddział Porsche Engineering z myślą o sieci, tworzonej przez spółkę joint venture IONITY. W tym przypadku maksymalna moc ładowania wynosi 150 kWh, dzięki czemu elektryczna ciężarówka może pokonać kolejne 100 km już po 45 min ładowania. Podobnie jak na wszystkich stacjach ładowania Porsche, urządzenie czerpie energię ze źródeł odnawialnych.

press.pl.porsche.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA