Szwedzki przepis na elektromobilność

W Göteborgu odbyły się targi eCar Expo. Edycja 2018 pokazała, że szwedzki rynek elektromobilności rozwija się bardzo dynamicznie. Pierwszy dzień został przeznaczony dla prasy, był to też czas na nawiązywanie w komfortowych warunkach kontaktów biznesowych. eCar Expo zorganizowano w Göteborgu, centrum szwedzkiego przemysłu motoryzacyjnego. Wcześniejsze edycje odbywały się w Sztokholmie i Göteborgu.

Poza prezentacjami takich modeli jak Audi e-tron, KIA e-Niro, Hyundai Kona Electric, Tesla Model 3 czy Volvo V60 T8, pokazywano pojazdy niemal ze wszystkich segmentów rynku (oprócz autobusów). Obecne były zarówno rowery elektryczne, pojazdy użytkowe jak i zelektryfikowane wersje modeli zabytkowych. Nie zabrakło również start-upów, motosportu i prezentacji osiągnięć studentów. Pojawiły się także prototypy i samochody koncepcyjne, w tym BMW iX3 oraz Volvo 360c.

Z polskiej perspektywy wyjątkowo interesujący jest przykład dobrze rozwijającego się start-upu przygotowującego się do masowej produkcji EV czyli Uniti. Spółka rozpoczęła swój projekt niemal w tym samym czasie co ElectroMobility Poland. Niewielki samochód Uniti to efekt działalności studentów z uczelni w szwedzkim mieście Lund. Dzięki uczelnianemu grantowi nabrali wiatru w żagle, później pomógł im crowdfounding. Dziś budują fabrykę i przygotowują się na ekspansję na nowych rynkach. Z kolei fiński start-up Retro-EV zaprezentował zelektryfikowane wersje klasycznych modeli Triumpha i MG. Przedstawiciele firmy podkreślają, że nie są nastawieni na ilość zmodyfikowanych pojazdów, ale na ich jakość. Zależy im na tym, by elektryczne wersje zabytkowych samochodów dawały radość z jazdy i cieszyły oko właścicieli. Niebawem firma będzie mogła pochwalić się nowym osiągnięciem: zelektryfikowanym, klasycznym Rolls-Roycem.

PWR Racing wraz z Skelleftea Kraft i Fortum Charge & Drive zademonstrowało elektryczny samochód przeznaczony do wyścigów. Powstał on na bazie wersji spalinowej, ale jak powiedział Daniel Haglöf, CEO i właściciel PWR Racing – to dopiero początek. Jego zdaniem, za kilka lat EV mogą zacząć dominować w motosporcie.

Strefa mikromobilności pokazała, że małe pojazdy bateryjne mogą sprawdzić się w różnych warunkach i znaleźć wiele zastosowań. Odwiedzający targi mogli je testować pod dachem, w przestrzeni wystawienniczej. W tym segmencie dominowały pojazdy zaprojektowane w Szwecji. Nieopodal można było zobaczyć zaprojektowane w tym kraju pojazdy użytkowe: niewielkie ciężarówki mogące stanowić bazę dla pługów, piaskarek, samochodów służących do wywozu odpadów czy przewozu towarów. Wśród wystawców nie zabrakło również firm oferujących elektryczne motocykle.

Podczas eCar Expo można było zapoznać się z ofertą kilkunastu dostawców usług ładowania. Większość z nich oferuje już rozwiązania V2G. Obecni byli też globalni gracze znani w Polsce: Garo (szwedzki producent ładowarek posiadający fabrykę w Szczecinie), ABB (szwajcarsko – szwedzki producent ładowarek i rozwiązań pozwalających zarządzać infrastrukturą, posiadający laboratorium w Krakowie i zakłady w Warszawie i Aleksandrowie Łódzkim), EV box (wywodząca się z koncernu energetycznego Engie firma oferująca rozwiązania do ładowania) czy Defa (dostawca rozwiązań ogrzewania postojowego oraz zarządzania energią w domu).

Firmy motoryzacyjne (m.in. BMW, Land Rover czy Mitsubishi) zaprezentowały też wersje hybrydowe typu plug-in swoich modeli. Nie zabrakło producenta mającego swoją siedzibę w Göteborgu, czyli Volvo. Obecnie spółka nie posiada jeszcze w swojej ofercie pojazdów całkowicie elektrycznych, ale poszerza gamę hybryd plug-in. Nissan zaprezentował model LEAF drugiej generacji oraz dwie wersje e-NV200: osobową oraz ciężarową wywrotkę. Obecny był też koncern Renault.

Skoro wydarzenie odbywało się w Szwecji nie mogło zabraknąć technologii mogących znaleźć zastosowanie na wodzie oraz lokalnej organizacji zrzeszającej użytkowników elektrycznych pojazdów.

Odwiedzający targi mogli także wysłuchać wystąpień ekspertów.Tematy poruszane w czasie prezentacji i dyskusji stanowiły wyzwania związane z ładowaniem, budowaniem infrastruktury oraz wykorzystywanie lokalnego potencjału biznesu. Obecni byli m.in. przedstawiciele norweskiej organizacji zrzeszająca użytkowników pojazdów elektrycznych, którzy dzielili się swoimi doświadczeniami w elektryfikowaniu transportu. Sporo uwagi poświęcono kwestiom związanym z bateriami. W Szwecji powstaje obecnie fabryka ogniw litowo-jonowych Northvolt. Spółka tworzy swój oddział również w Polsce. Podczas dyskusji podkreślano, że akumulatory do EV stanowią wyzwanie zarówno na etapie ich produkcji jak i utylizacji.

Trzecia edycja eCar Expo pokazuje, że Szwecja poważnie przygotowuje się do zmian w zakresie sektora transportu i nie będą to zmiany rewolucyjne a raczej ewolucyjne. Takie też było przesłanie organizatorów wydarzenia chcących stworzyć przestrzeń do dobrych kontaktów B2B.

materiały własne