UDOSTĘPNIJ

Nissan i Enel nawiązały współpracę w celu uruchomienia projektu „Second Life”. Łączy on akumulatory wycofane z użytku w samochodach elektrycznych Nissana z konwencjonalną elektrownią w Melilli w Hiszpanii, której operatorem jest Endesa – hiszpańska spółka-córka Enel Group – poprawiając stabilność sieci energetycznej, gdy nie jest ona podłączona do głównego źródła zasilania. Akumulatory samochodowe są w stanie zapewnić moc 4 MW i mają zdolność generowania do 1,7 MWh energii. Generator awaryjny składa się z 48 używanych akumulatorów z modeli Leaf oraz 30 nowych.

W systemie przechowywania

Projekt, który jest pierwszą taką inicjatywą w Europie, opiera się na zasadach gospodarki obiegu zamkniętego i został wybrany jako „inicjatywa członkowska” przez Światowe Forum Ekonomiczne (WEF). W ramach współpracy Nissan dostarczył akumulatory z samochodów elektrycznych, podczas gdy Loccioni – firma odpowiadająca za integrację systemów – zadbała o prawidłowe ich zintegrowanie w celu stworzenia obiegu zamkniętego. Projekt wykorzystuje zaawansowane rozwiązania oparte na prostym założeniu: gdy akumulator przestaje być użyteczny w samochodzie, można go wtórnie wykorzystać w dużym stacjonarnym systemie przechowywania energii. System ten, połączony z elektrownią Endesy w Melilli, pozwala uniknąć przerw w dostawach energii elektrycznej w przypadku nadmiernego obciążenia sieci energetycznej, poprawia jej niezawodność oraz zapewnia ciągłość dostaw energii dla lokalnej ludności. Generator awaryjny składa się z 48 używanych akumulatorów z Nissanów Leaf oraz 30 nowych.

Populacja Melilli, która korzysta z lokalnej sieci energetycznej, liczy niemal 90 000 mieszkańców. Sieć jest zasilana energią pochodzącą z elektrowni Endesy i nie jest częścią krajowej sieci dystrybucyjnej.

 Przyszłość będzie zelektryfikowana

W Nissanie wierzymy, że przyszłość będzie zelektryfikowana. Dzięki nawiązanej współpracy możemy uczynić tę przyszłość bardziej inteligentną i wydajną. Współpraca z firmą Enel pozwoliła nam stworzyć model systemu drugiego życia dla akumulatorów, które nawet po wycofaniu z użytku w samochodach mogą mieć cały szereg innych zastosowań. Jest to doskonały przykład nieskończonych możliwości związanych z ponownym wykorzystaniem akumulatorów z pojazdów elektrycznych w ramach gospodarki obiegu zamkniętego – powiedziała Soufiane Elkhomri, dyrektorka ds. usług energetycznych Nissana w regionie AMIEO (Afryka, Bliski Wschód, Indie, Europa i Oceania).

Stworzenie technologii przechowywania energii ma kluczowe znaczenie, jeżeli chcemy zwiększyć udział odnawialnych źródeł energii w naszych systemach tak, byśmy mogli prawdziwie kształtować produkcję energii elektrycznej w przyszłości. Co więcej, w Enel Group wykorzystujemy narzędzia zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i gospodarki cyrkularnej. Dokładniej rzecz biorąc, projekt pokazuje, że – zgodnie z zasadami Otwartej Innowacji – jesteśmy w stanie znaleźć rozwiązania, które pozwolą wykorzystać tak podstawowe komponenty, jakimi są akumulatory, po ich wycofaniu z eksploatacji. Temat ten jest kluczowy dla kwestii wykorzystania energii pochodzącej ze zrównoważonych źródeł – powiedział Salvatore Bernabei, dyrektor generalny Enel Green Power.

15 minut zasilana awaryjnego

Używane akumulatory z samochodów elektrycznych Nissana dostarczają energii, gdy są podłączone i przechowywane w elektrowni Endesy w Melilli. Są w stanie zapewnić moc 4 MW i mają zdolność generowania do 1,7 MWh energii, gdyby elektrownia została odłączona od sieci. Wówczas instalacja magazynowania energii jest w stanie zasilać sieć energetyczną Melilli przez 15 minut, co pozwala na zresetowanie systemu i ponowne uruchomienie dostaw energii.

Źródło: na podstawie Nissan

WIĘCEJ

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA