W 2018 r. w Polsce sprzedano 1 324 samochodów całkowicie elektrycznych i hybryd plug-in

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) w 2018 r. w Unii Europejskiej sprzedano 301 847 osobowych pojazdów elektrycznych. To o 38,2% więcej niż w roku 2017, gdy sprzedaż EV wyniosła 218 336 szt. Dane z polskiego rynku zgromadził Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

Ze statystyk ACEA wynika, że popyt na modele elektryczne (EV), w tym samochody całkowicie elektryczne (BEV), hybrydy plug-in (PHEV) i wodorowe (FCEV) w państwach członkowskich UE stale rośnie . W czwartym kwartale 2017 r. w Unii Europejskiej sprzedano 86 372 samochody tego typu. Oznacza to wzrost o 33,1% w stosunku do analogicznego okresu w 2017 r. (64 903 szt.). EV cieszyły się największą popularnością w Niemczech (17 413 szt.), w Wielkiej Brytanii (15 064 szt.) oraz we Francji (14 510 szt.). Na czwartym miejscu uplasowała się Holandia z wynikiem 12 086 szt., zaś na pozycji piątej znalazła się Szwecja (8 383 szt.). W Polsce sprzedano 365 pojazdów elektrycznych – o 3,2% mniej niż w czwartym kwartale 2017 r. Liderem w całej Europie niezmiennie pozostaje Norwegia, gdzie zarejestrowano 20 651 szt. EV.

W przekroju dwunastu miesięcy 2018 r. najwięcej pojazdów elektrycznych wśród państw członkowskich Unii Europejskiej sprzedano w Niemczech (67 658 szt.), Wielkiej Brytanii (59 947 szt.) i we Francji (45 623 szt.). Polska zakończyła ubiegły rok z wynikiem 1 324 EV, które wyjechały z salonów. To wzrost o 22,9% w porównaniu do 2017 r. Nad Wisłą sprzedano 704 hybrydy plug-in (+9,7% r/r) oraz 620 samochodów całkowicie elektrycznych (+42,5% r/r).

„Względem 2017 r. tempo wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych w Polsce wyraźnie spadło, a na tle państw Europy Zachodniej liczby zanotowane na krajowym rynku trudno uznać za zadowalające. W Unii Europejskiej procentowo mniejszy wzrost rejestracji EV zaobserwowano jedynie w Wielkiej Brytanii, Belgii i Austrii. Wejście w życie Ustawy o elektrompobilności i paliwach alternatywnych nie przyniosło jeszcze zatem przełomu na rynku – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. – Należy jednak zaznaczyć, że na skutek wprowadzenia nowej normy testowej WLTP, z oferty wycofano m.in. kilka popularnych modeli hybryd typu plug-in. Ponadto, mimo że Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych obowiązuje już od niemal roku, EV są zwolnione z akcyzy dopiero od 19 grudnia, z uwagi na fakt, że odpowiednie regulacje musiały zdobyć akceptację ze strony Komisji Europejskiej. W roku bieżącym oczekujemy przede wszystkim pierwszych efektów funkcjonowania Funduszu Niskoemisyjnego Transportu”.

 

acea.be, materiały własne