Warszawa wybrała dostawcę autobusów elektrycznych

Miejskie Zakłady Autobusowe poinformowały, że oferta złożona przez Solaris Bus & Coach w przetargu na dostawę 130 przegubowych autobusów elektrycznych, została przyjęta. Otwiera to drogę do podpisania umowy z producentem. Dzięki temu zamówieniu Warszawa, jako drugie po Londynie miasto w Europie, będzie posiadało flotę liczącą ponad sto autobusów elektrycznych.

Za wyprodukowanie elektrobusów Solaris oczekuje kwoty 399 590 100 zł brutto. Każdy z pojazdów będzie klimatyzowany, wyposażony w elektroniczne systemy informacji pasażerskiej, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, automaty biletowe oraz liczne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz niewidomych i niedowidzących.

Tymczasem do Warszawy przyjechały już pierwsze ze 110 autobusów na sprężony gaz ziemny CNG. Rozpoczął się proces certyfikacji tych pojazdów. Autobus przegubowy przejechał trasę linii 157 i w tym czasie sprawdzony został system informacji liniowej czyli wyświetlacze wewnętrzne i zewnętrzne oraz zapowiedzi głosowe, a także system zliczania pasażerów – bardzo pomocny przy prowadzeniu statystyk korzystania z Warszawskiego Transportu Publicznego. W trakcie certyfikacji MZA sprawdza też zgodność z wymogami przetargowymi oraz m.in. sprawność techniczną pojazdu, proces raportowania, system łączności alarmowej czy monitoringu, które zwiększają bezpieczeństwo pasażerów.

Nowe autobusy są standardowo wyposażone w biletomaty, klimatyzację, monitoring oraz elektroniczną informację wewnętrzną i zewnętrzną. Do końca marca powinno zostać dostarczonych minimum 20 autobusów, a pierwsze pojazdy mogą się pojawić na warszawskich ulicach już w kwietniu.

Nowe pojazdy dołączą do autobusów niskoemisyjnych już eksploatowanych przez MZA, czyli 35 gazowych przegubowców LNG firmy Solbus oraz czterech hybrydowych Solarisów. Miejska firma ma też w swoim taborze 31 autobusów elektrycznych dostarczonych przez firmy Solaris i Ursus.

W sumie, po stołecznych ulicach poruszać się będzie ponad 160 takich pojazdów. Autobusy nie będą emitowały spalin, a przy tym będą niezwykle ciche. Dzięki tej inwestycji z Traktu Królewskiego znikną ostatnie autobusy zasilane olejem napędowym. Pierwsze z zamówionych elektrobusów będą mogły wyjechać na linie na początku 2020 roku.

 

ztm.waw.pl